Press "Enter" to skip to content

Popyt popytowi nierówny

Dla wielu z nas popyt to nic innego, jak zapotrzebowanie na dany produkt lub usługę. Pojęcie to jest jednak znacznie bardziej skomplikowane, tym bardziej, że w świecie współczesnej gospodarki spotkać się można z różnymi rodzajami popytu. Co warto wiedzieć na ich temat? Współczesny marketing stawia na jasne i czytelne definicje, nic więc dziwnego, że i słowo popyt doczekało się poważniejszej analizy. Wynika z niej, że na rynku występuje kilka form popytu. Jedną z nich jest popyt negatywny, oznaczający niechęć klientów do danego produktu. Znają oni dany produkt dobrze, mają dość szeroką wiedzę na jego temat, a jednak nie mają zamiaru po niego sięgać. Niestety, taka reakcja klientów na dany produkt najlepiej świadczy o jego jakości i powinna skłonić producenta do podjęcia stosownych kroków. Marketing operuje też takim pojęciem, jak… brak popytu. Określenia tego używa się w chwili, gdy dany produkt nie może znaleźć nabywców nie ze względu na kiepską jakość, ale wskutek braku wiedzy potencjalnych klientów na jego temat. W takim przypadku niezbędna staje się odpowiednia promocja, dzięki której możliwe stanie się poinformowanie klientów o produkcie oraz zaprezentowanie im tych korzyści, jakie wiążą się z jego zakupem. Inną formą popytu, z jaką można się spotkać dość często, jest popyt ukryty. O takim zjawisku można mówić w chwili, gdy są klienci, jest potrzeba, brak za to produktu, który byłby w stanie ją zaspokoić. Problemem dla wielu firm jest popyt malejący, którego cechą najbardziej charakterystyczną jest zmniejszająca się sprzedaż. W chwili, gdy sprzedaż waha się, można mówić o popycie nieregularnym. Jest on dość powszechnym zjawiskiem w przypadku tych firm, których działalność ma charakter sezonowy oraz tych usług, które mają zapewniać rozrywkę. Wiadomo, że w tygodniu zainteresowanie kinami i teatrami będzie mizerne, z kolei weekend będzie oznaczał tłumy ludzi w takim miejscu. Marzeniem każdego przedsiębiorstwa jest popyt pełny, czyli sytuacja, w której sprzedaż danego produktu przez cały czas utrzymuje się na wysokim poziomie i daje firmie sporo satysfakcji. Gorzej, gdy popyt pełny zmienia się w nadmierny, a więc taki, w przypadku którego zapotrzebowanie klientów na dany produkt jest znacznie większe, niż możliwości producenta.

Be First to Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Shares

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. informacje

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close